Festumilla ollaan oltu tyytyväisiä Motiviren valmentajiin ja yhteistyöhön kokonaisuudessaan.

Pitkäjänteinen työhyvinvointiin panostaminen on tärkeää asiantuntijaorganisaatiolle

Porilainen Festum Accounting on jo pidemmän aikaa hyödyntänyt Motiviren työhyvinvointipalveluita. Reilun vuoden on ollut käytössä hyvinvointipäällikköpalvelu, joka on jatkuvasti työyhteisön tukena arjessa.

Keskikokoinen suomalainen Festum Accounting -tilitoimisto työllistää tällä hetkellä 50 henkilöä ja sen liikevaihto on 4,3 miljoonaa euroa. Toimipisteet ovat Porissa, Kokemäellä, Tampereella ja Helsingissä. Yrityksen slogan "pienen tilitoimiston sydän, ison tilitoimiston resurssit" kuvaa perheyhtiön luonnetta. Asiakkaiden mukaan tilitoimistosta huokuu välittömyys. Moderni ja itsenäinen toimija pystyy reagoimaan joustavasti erikokoisten yritysten tarpeisiin.

Festumilla on alusta asti ollut tärkeää panostaa henkilöstön hyvinvointiin. Alalla, jossa voi palkata vain taloushallinnon kovia asiantuntijoita, täytyy omalta osaltaan pitää huoli siitä, ettei väki vaihdu ainakaan työnantajasta riippuvista syistä. Pitovoimasta huolehditaan pitämällä henkilöstö mahdollisimman hyvinvoivana. Festumilla on käytössä hyvät työsuhde-edut kuten virikeraha, laaja työterveyshuolto ja sairauskuluvakuutus sekä nyt viimeisen vuoden ajan myös Motiviren hyvinvointipäällikköpalvelu. Festumilla nähdään tärkeänä myös matala organisaatio ja esihenkilötyöhön panostaminen.


Hyvinvointipäällikkö pitkäjänteisesti työyhteisön tukena

Motiviren hyvinvointipäällikköpalvelu otettiin käyttöön tilanteessa, jossa oltiin pitkään oltu etätyössä, maailmalla oli pandemiaa, sitten sotaa. Henkilöstön voimavaroihin haluttiin panostaa. Palaaminen toimistolle lähityöhön oli tärkeää ja palvelu nähtiin tässä hyvänä sitouttamiskeinona. Hyvinvointipäällikkö keksi henkilöstölle erilaisia ideoita työhyvinvoinnin tueksi ja arkeen toimistolla tuli uudenlaista tekemistä.

Työhyvinvoinnin parantaminen on pitkäjänteinen prosessi, jonka tulokset nähdään parhaimmillaan vasta vuosien päästä. Tämä on kuitenkin asia, jossa prosessiin täytyy vain uskoa ja luottaa, että jossain kohtaa tulokset alkavat näkyä. Yhtä lailla kuin vaikkapa markkinoinnissa, pitää vain jatkaa systemaattisesti tekemistä, jotta voidaan lopulta saada tuloksia. Ei työhyvinvointi ole tästä ajattelumaailmasta kovinkaan kaukana.


Konkreettista dataa näppituntuman päälle

Motiviren palvelussa erityisen hyvää on ollut se, että saa konkreettisia tuloksia, dataa ja numeroita pelkän näppituntuman sijaan. Toisaalta numerot ovat voineet osoittaa, että ei se näppituntuma ole kovin väärässä ollut ja henkilöstö voi suurimmalta osin kuitenkin hyvin. Festumilla ollaan oltu tyytyväisiä Motiviren valmentajiin ja yhteistyöhön kokonaisuudessaan.

Toimistolla on tehty mm. lankkuhaastetta vatsalihaksia aktivoimaan tai etäjumppaa oman tietokoneruudun äärellä. Myös hyvinvointibingo on ollut hauska lisä arkeen. Hyvinvointibingossa rivin saaneet osallistuivat leffalippujen arvontaan - tämä tempaus aktivoi porukkaa osallistumaan oman hyvinvoinnin parantamiseen.

Yhteiset suunnitteluhetket ovat olleet hyvä paikka miettiä työhyvinvointia sekä yrityksen että valmentajan näkökulmasta. Yrityksellä on kuitenkin lopulta aina vastuu, mitä palvelusta saadulla tiedolla ja ideoilla sitten lähdetään toteuttamaan. Motivire on tuonut ymmärrystä siitä, että hyvinvointi ei suinkaan ole pelkkää hikiliikuntaa, vaan kokonaisvaltaista hyvää oloa, mihin kuuluvat yhtälailla laadukas uni, palautuminen ja ravinto.


Yksilöllisesti työhyvinvoinnin tukena

Kaikki eivät ole yhtä kovia liikkumaan kuin toiset ja joillekin pelkkä kevyt kävelyn lisääminen iltaan on todella suuri hyvinvointiteko. Toisaalta taas maratonista haaveilevalle työntekijälle tämä yhdessä pysähtyminen hyvinvoinnin äärelle saattaa kuitenkin antaa kimmokkeen, josko nyt olisi juoksutreenien aika. Jokainen on voinut sopeuttaa saadut vinkit omaan arkeensa ja itselleen sopivalla tavalla. Hyvinvoinnin ajattelu on yleisesti lisääntynyt yrityksessä ja se on aina hyvä asia. Raporteista on nähnyt kehityksen merkkejä, mikä tarkoittaa, että henkilöstön hyvinvointi on paremmalla tasolla.


"Työhyvinvoinnin kehittämiseksi olemme satsanneet Motiviren hyvinvointipäällikköpalveluun, joka antaa meille tasaista tietoa henkilöstömme hyvinvoinnista, jaksamisesta ja mahdollisista pinnan alla kytevistä haasteista, joihin haluamme tarttua. Tähän olemme olleet tyytyväisiä, sillä palvelu ja konkreettinen kehittäminen näinkin tärkeän asian tiimoilta on osa liiketoiminnallisia tavoitteitamme."

Festum Accounting, toimitusjohtaja Janne Eurén