CASE: Fredman Group Oy


ILOA TYÖPAIKKALOUNAASEEN

​​​​​​​Fredman Group Oy:n hyvinvointiprojekti laajeni myös lounasruokalan puolelle. Tuloksena syntyi malli, jossa henkilökunta saa entistä terveellisempää lounasta ja lounasravintoloitsija enemmän ja tyytyväisempiä asiakkaita!




Fredman Group Oy on Rauman Lapissa toimiva keittötuotealan yritys, jonka intohimona on valmistaa parhaita tuotteita parhaiden makujen synnyttämiseen niin kotona kuin ammattikeittiöissä. Yrityksen ruuanvalmistukseen ja –säilytykseen tarkoitetut Eskimo-tuotteet ovatkin tuttuja lähes jokaiselle kuluttajalle.

Motivire-hyvinvointipalvelu Fredman Groupin noin 60 työntekijälle alkoi tammikuussa 2016. ”Aikaisemmin meillä oli toteutettu lähinnä esimiesvalmennuksia ja vastaavia työskentelyä tukevia henkilöstövalmennuksia, mutta tällä kertaa halusimme kokeilla henkilökunnan fyysistä hyvinvointia parantavaa palvelua. Motiviren lähestymistapa onkin tässä osoittautunut aivan ainutlaatuiseksi, ja henkilökunta ottanut palvelun vastaan positiivisesti”, iloitsevat Fredman Group Oy:n operatiivinen johtaja Pauli Aaltonen ja henkilöstöpäällikkö Ismo Viljanen. Heidän mukaansa palvelussa on lähestytty ihmisiä iloisella ja kannustavalla tavalla – ja tämähän sopii hyvin myös Fredman Groupille, jonka arvoissakin iloisuus on mukana.

Tärkeä osa jokaisen työssäkävijän arkipäivää on ruokailu työpäivän aikana. Motivire-palvelun ensikäynnillä selvitetään aina, miten ruokailu työpäivän aikana on mahdollista. Fredman Group Oy:n tiloissa toimii lounaskahvila Cafe Christian, jossa lounasruuan lisäksi tarjolla on kahvia ja välipalaa. Motivire-valmennustapaamisten ja ravintokoulutuksen myötä henkilökunnan kiinnostus terveelliseen ruokaan kasvoi entisestään, joten Motivire kutsuttiin myös konsultoimaan lounasravintoloitsijaa ja selventämään, miten lounasruokalan asiakkaiden uudenlaiseen terveellisyysinnostukseen voitaisiin vastata tarjonnassa.



​​​​​​​Ensimmäisellä käynnillä keskityttiin yhdessä ravintoloitsija Christian Kirjosen kanssa kehittämään salaattitarjontaa. Siitä muovattiin selkeästi salaattibuffa-tyylinen kokonaisuus, jonka valikoiman laajuutta suurennettiin ja monipuolistettiin siten, että entisen pienen lisukesalaatin sijasta pöydästä onkin mahdollista koota täysipainoinen lounassalaatti. Seuraavalla käynnillä suunniteltiin lämpimän kasvistarjonnan laatua ja vaihtelevuutta sekä lounaskokonaisuuden proteiininsaantia. ”Uutta salaattipöytäämme on kehuttu kovasti, ja ravintolan kävijämääräkin on kasvanut – niin omaan henkilökuntaan kuuluvien ruokailijoiden kuin talon ulkopuolisten kävijöiden osalta” , iloitsi Christian Kirjonen.


​​​​​​​Myös Pauli Aaltonen ja Ismo Viljanen ovat erittäin tyytyväisiä muutokseen. Ravintoloitsijan, Motiviren sekä yrityksen itsensä yhteistyönä on saatu synnytettyä malli, jossa henkilökunta on oppinut arvostamaan terveellisyyttä ja vaatimaan laatua, ja työpaikkaruokala puolestaan vastaa tähän toiveeseen. ”Tällaisessa onnistumisessa keskeisessä roolissa on tietysti ravintoloitsijan halukkuus vastata kysyntään, mutta ehdottomasti myös yrityksen tuki ja johdon osoittama oma esimerkki ja panostus hyvinvointihankkeessa.

Fredman Groupilla nämä molemmat hoituivat erinomaisesti; yritys panostaa työpaikkaruokailuun tarjoamalla ravintolalle tilan, jossa toimia sekä oli valmis investoimaan esimerkiksi uuteen salaattitiskiin, joka mahdollistaa salaattibuffan kehittämisen. Samalla kun työntekijöiden hyvinvointi paranee, myös kävijämäärät kasvavat ja mahdollistavat näin ravintolatoiminnan kehittymisen edelleen.