CASE: BMH Technology


"Työyhteisössämme ei alkujaankaan ollut varsinaisia suuria ongelmia työhyvinvoinnin suhteen, mutta tyypillisten asiantuntijatyön ja runsaan matkustamisen lisäksi takana oli paljon muutoksia sisältänyt, haastava vuosi"



BMH Technology Oy on raumalainen jätteenkäsittelyjärjestelmiä suunnitteleva ja toimittava cleantech-yritys, jossa työskentelee noin 100 henkilöä. BMH Technologylla toteutettiin ensimmäinen vuoden mittainen Motivire-hyvinvointipalvelu vuonna 2014. Motivirestä on tullut BMH:lle luotettu työhyvinvoinnin kumppani, jonka kanssa henkilöstön hyvinvointiosaamisen kehittämistä jatketaan yhä edelleen.

”Työyhteisössämme ei alkujaankaan ollut varsinaisia suuria ongelmia työhyvinvoinnin suhteen, mutta tyypillisten asiantuntijatyön piirteiden kuten istumatyön ja runsaan matkustamisen lisäksi takana oli paljon muutoksia sisältänyt, haastava vuosi. Tästä johtuen henkilökunta oli hieman vieraantunutta toisistaan eikä tiimihenki ollut parhaimmillaan. Toivoin, että Motivire-palvelu toisi yritykseen uutta, parantunutta yhteishenkeä – mutta samalla halusin yleisesti kehittää työhyvinvointia hieman laajempana kokonaisuutena ja luoda siihen jatkuvuutta”, kertoo BMH:n henkilöstöjohtaja Satu Viitala.


Parempaa kuntoa ja työn iloa yhdellä iskulla
​​​​​


Motiviren vuoden mittainen palvelukokonaisuus muodostui nopeasti työpaikalla positiiviseksi yhteisten puheenaiheiden generaattoriksi. Ravinto- ja liikunta-asiat olivat jatkuvasti kahvipöytäkeskusteluissa, ja aiheen ympärille rakentui positiivinen yhteisöllisyys ja ehkä vähän pientä, humoristista kilpailuhenkeäkin. ”Kun yhteishenki rakentuu ylipäätään jonkin yhteisen, kaikille tärkeän aiheen ympärille, on helpompi puhaltaa yhteen hiileen muissakin asioissa”, Satu Viitala kuvaa.

Yhteishengen vahvistuminen ja yhdessä työskentelyn muuttuminen mutkattomammaksi ja leppoisammaksi onkin hänen mukaansa ollut yksi näkyvämpiä palvelun vaikutuksia yrityksessä. Hyvinvointi on noussut näkyväksi, tärkeäksi teemaksi työyhteisössä, ja sen mukana muutoksia on tapahtunut monissa arjen asioissa.

On pudotettu painoa, opittu liikkumaan sopivasti, hankittu yritykseen lisää kylmäsäilytystilaa terveellisille välipaloille sekä joustavoitettu lounassetelikäytäntöjä tuomalla rinnalle toinen, salaatti- tai keittolounaaseen sopivan suuruinen seteli.

Aikaisemmin meillä oli tapana juhlia uutta kauppaa täytekakulla. Motivire-palvelun alettua vaihdoimme kuitenkin seuraavan kauppakakun tilalle porkkanoita, ja se oli henkilökunnan mielestä hyvinkin hauska tempaus”, Satu Viitala muistelee. Yrityksessä saavutettiin hienoja tuloksia myös palvelun fyysisillä mittareilla tarkastellen; henkilöstön paino, rasvaprosentti ja sisäelinrasvan määrä laskivat ja heidän oma, subjektiivinen kokemuksensa työkyvystään ja jaksamisen tunteestaan parani.


PALAUTE BMH:LTA

Palvelun päätyttyä syksyllä 2015 vuoden valmennusohjelman jälkeen 89 % käyttäjistä koki valmentajien ammattitaidon hyväksi/erinomaiseksi.

Henkilökunnan sisäelinten ympärillä olevan viskeraalirasvan määrä väheni lähes 7 %.
​​​​​​


Työyhteisössämme ei alkujaankaan ollut varsinaisia suuria ongelmia työhyvinvoinnin suhteen, mutta tyypillisten asiantuntijatyön piirteiden kuten istumatyön ja runsaan matkustamisen lisäksi takana oli paljon muutoksia sisältänyt, haastava vuosi. Tästä johtuen henkilökunta oli hieman vieraantunutta toisistaan eikä tiimihenki ollut parhaimmillaan. Toivoin, että Motivire-palvelu toisi yritykseen uutta, parantunutta yhteishenkeä – mutta samalla halusin yleisesti kehittää työhyvinvointia hieman laajempana kokonaisuutena ja luoda siihen jatkuvuutta.

SATU VIITALA

BMH:n henkilöstöjohtaja